Skip to main content
Skip table of contents

PvE

Het programma van eisen (PvE) bevat de eisen waaraan een component, systeem of organisatie moet voldoen om de gegevensuitwisseling binnen een bepaalde zorgtoepassing of ander product mogelijk te maken. Er worden eisen gesteld aan de organisatie waar het component draait en er wordt beschreven hoe ieder component hoort te ageren en reageren op berichten die binnenkomen. Hoe een component reageert is afhankelijk van de context van de gegevensuitwisseling.

Voor het bepalen van de structuur van het PvE is er gekeken naar het documentatiestructuur o.b.v. J-STD-016. Kenmerken van de J-STD-016 zijn de strikte scheiding tussen functionaliteit en ontwerp, traceerbaarheid van eisen door elke eis als unieke entiteit te beschouwen en de beschrijving van de functionaliteit in termen van eisen. Deze documentatiestructuur is toegespitst op het kunnen borgen van samenhang in een omgeving waarin verschillende partijen onderdelen van een groter geheel moeten aanleveren.

De eisen uit het PvE zijn allemaal ondergebracht in de kwaliteitscategorie die in de ISO 25010 zijn opgesteld. De ISO 25010 beschrijft de kwaliteitskenmerken van software. Zo kunnen leveranciers en collega's intern zien welke eisen voldoen aan welke kwaliteitscategorie en is het zichtbaar voor welke kwaliteitscategorie er nog geen eisen bestaan.

Voor de toepassingen binnen AORTA geldt dat een PvE generieke en specifieke eisen bevat: eisen die gesteld worden aan een organisatie (GBx), eisen aan de infrastructurele systeemrollen die de component op zich neemt en extra eisen (specifieke eisen) die nodig zijn om binnen een context gegevens uit te wisselen.

Het PvE bevat een stroomdiagram dat de informatie-uitwisseling weergeeft. Dit diagram maakt duidelijk hoe de uitwisseling binnen de zorgtoepassing verloopt en welke interfaces door een leverancier gebouwd dienen te worden. 


Meer informatie is te vinden in onderliggende pagina's:


JavaScript errors detected

Please note, these errors can depend on your browser setup.

If this problem persists, please contact our support.